среда, 3 апреля 2019 г.

Інтелектуально - розважальна гра з хімії та біології для учнів 9 - 11 класів



Інтелектуально-розважальна гра з хімії та біології для учнів 9-11 класів.

Цілі: закріпити та поглибити знання учнів з хімії та біології; викликати інтерес до вивчення природничих наук; прищеплювати любов до навчання, викликати бажання розкривати таємниці хімії та біології; пов,язувати свої знання з практикою; виховувати комунікабельність, опановувати мистецтво мислити та робити логічні висновки.
Обладнання: картки-завдання, таблиця Д. І. Менднлєєва.
Форма роботи: інтелектуальна гра.

                                     ХІД ЗАХОДУ
1-й ведучий
       Увага! Дорогенькі!
       Великі і маленькі,
       Вельмишановне панство
       Та інший контингент.
       Ми щиро вас вітаємо,
       Вам успіхів бажаємо.

2-й ведучий
        А зараз починаємо,
        Настав жаданий час.
        Я бачу людей дужих,
        До справи небайдужих.
        І всі вони прихильники
        Відомих двох наук.

Лунає пісня
Ти зізнайся мені,
Звідки в тебе ці чари.
Я без тебе всі дні
У полоні печалі.

Приспів
Хімія мила, нерозгадана сила.
Ти у мене єдина, тільки ти, повір!
 Подаруй мені вроду,
Порошки, мило, соду
Та очищену воду з синіх гір.

Який крем мені взять,
Щоб лишитись красивій,
І шампунь, щоби мать
Вам волосся на диво!
Приспів

Учень (читає вірш)
Від амеби до людини
Вчимо нерви і клітини,
Рід, сім,ю, родину, клас –
Вчителька аж мучить нас.
Еволюція життя –
Ця наука непроста.
Та цікаво щохвилини,
Бо уроки – то новини.
Розкривають нам секрети
Про тварин Землі-планети.
Може, вам всім легко здатись,
В наших знаннях розібратись,
То непросто – вчитель знає,
Адже він нас і навчає.

1-й ведучий. Тепер, я думаю, вже всі зрозуміли, що ми зібрались тут для того, щоби провести інтелектуальну гру «Інтелект-шоу», під час якої вам доведеться пригадати те, що ви знаєте з хімії та біології. Давайте познайомимось з гравцями.
Команда 9 класу – капітан… Збірна команда 10-11 класу – капітан…

2-й ведучий. Як і на кожному солідному конкурсі, ваші знання буде оцінювати компетентне журі. До його складу входять…
Гра є гра. Як у кожній грі, є переможці та переможені. І неважливо, кому сьогодні більше поталанить. Головне, щоб у цьому залі панувала атмосфера доброти і взаємопідтримки. Хай усім вам щастить!

 І ТУР «ОРАТОР»
Тема. Навіщо ми вивчаємо хімію та біологію.
За 1 хв ви повинні нас переконати в необхідності вивчення хімії та біології.
Журі оцінює ваші ораторські здібності за п,ятибальною системою.

ІІ ТУР «МАЛЮНКИ»
Кожного дня ви використовуєте безліч предметів, але чи знаєте, з яких речовин вони складаються? Перед вами на столах лежать папірці з малюнками, де зображені різні предмети. Назвіть речовину, на яку вказує стрілка, а якщо можете, то і її формулу. За кожну правильну відповідь 1 бал.
img007.jpg
img008.jpg
Відповіді
1.    Залізо Fe
2.    Вода Н2О
3.    Графіт С
4.    Залізо Fe
5.    Вольфрам W
6.    Водень Н2
7.    Парафін
8.    Вода Н2
9.    Ртуть Нg
10.                        Крейда CaCO3
11.                        Вуглекислий газ СО2

ІІІ ТУР «УЧЕНІ ТА ЇХ ВІДКРИТТЯ»
На картках надруковані 10 прізвищ учених (позначено цифрами) та винаходи, що вони зробили (позначено буквами). Встановіть відповідність між прізвищами вчених та їх відкриттями. За кожну правильну відповідь – 1 бал.




Учені-хіміки

Їх винаходи
1. О. М. Бутлєров
2. Д. І. Менделєєв
3. С. А. Арреніус
4. А. Лавуазьє
5. Ж. Гей-Люсак
6. М. М. Бекетов
7. М. Фарадей
8. Ф. А. Кекуле
9. М. В. Ломоносов
10. А. Авогадро
а) Запропонував формулу бензину
б) Визначив склад повітря
в) Створив теорію хімічної будови
г) Запропонував сталу NА=6,02х1023
д) Засновник атомно-молекулярного вчення
е) Створив періодичну систему елементів
ж) Запропонував поділити речовини на електроліти та неелектроліти
з) Відкрив закон об,ємних відношень
и) Запрорпонував теорію електролітичної дисоціації
к) Склав витискувальний ряд напруг металів
Відповіді:

1.    В
2.    Е
3.    И
4.     Б
5.    З 
6.    К 
7.     Ж
8.     А
9.    Д
10.                       Г



ІV ТУР «ПЕРЕКЛАДАЧІ»
У мене в руках шість папірців із дуже відомими висловами. Вам потрібно їх зачитати, а потім перекласти з хімічної мови українською. За переклад кожного речення ви маєте отримати винагороду – 1 бал.
1.    Не все Аурум, що блищить.
2.    Білий як кальцій карбонат.
3.    Ферумний характер.
4.    Слово – Аргентум, а мовчання – Аурум.
5.    За купрумний гріш повісився.
6.    Багато Н2О витекло.
Відповіді:
1.    Не все золото, що блищить.
2.    Білий як крейда.
3.    Залізний характер.
4.    Слово – срібло, а мовчання – золото.
5.    За мідний гріш повісився.
6.    Багато води витекло.
V ТУР «ЗНАЙТИ ВІДПОВІДНІСТЬ»
На хімії ви вивчаєте хімічні речовини, на біології - органи нашого тіла. Давайте об,єднаємо інформацію, отриману на цих уроках. Перед вами вісім карток з малюнками органів і вісім карток з формулами хімічних речовин.
Об,єднайте речовину та її місцезнаходження в організмі людини. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
img009.jpg
Відповіді:

Шлунок – НСІ.
Щитовидна залоза – І.
Гемоглобін крові – Fe.
Вухо – S.
Кістки – Са.
Емаль зубів – F.
Волосся – білок.
Сльози – NaCl.

VI ТУР «ДЛЯ НАЙЕРУДОВАНІШИХ»
А зараз ми пошукаємо найерудованіших, найрозумніших серед вас. Адже питання, які ви зараз почуєте, дійсно, непрості. Перед вами лежать картки з хімічними символами. Я зачитую питання, а ви підіймаєте відповідний символ хімічного елемента. Тільки та команда, що першою покаже правильну відповідь, отримує – 1 бал.
1.    На який хімічний елемент багата морська капуста – ламінарія?
2.    Назва якої акваріумної рибки збігається з назвою хімічного елементу?
3.    Який метал використовують у хірургії для скріплення уламків кісток?
4.    Який метал має бактерицидні властивості?
5.    Назва якого елемента четвертого періоду в перекладі з арабської означає «зола рослин»?
6.    Рідкий метал.
7.    Який метал називають «крилатим»?
8.    Метал, який розчиняється тільки в  «царській горілці»?
9.    Який метал входить до складу кухонної солі?
10.                       Метал, який плавиться на долоні.
Елементи, речовини.
1.  Іод  І.
2.   Неон Ne.
3.   Тантал Та.

4.  Срібло Аg.
5.  Калій К.
6.  Ртуть Нg.
7.  Алюміній АІ.
8.  Золото Аu.
9.  Натрій Na.
10.                      Цезій Сs.
VII ТУР «РОЗГАДАЙТЕ МЕТАГРАМИ»
В таблиці я – відомий елемент,
Та літеру зміни з одного боку,
Переконаєшся в один момент,
Що я не елемент вже, а протока.
(Фосфор – Босфор)
Там, де «З», - мене цінують,
Я – коштовний елемент,
«З» на «Д» перейменують –
Я – теслярський інструмент.
(Долото – Золото)
VIIІ ТУР «ЖИВІ СИНОНІМИ»
Людина – частина природи. Найдосконаліша її частина. У кожного з нас свій характер, свій стиль поведінки, в одній і тій самій ситуації ми поводимо себе дуже по-різному. Через цю поведінку ми часом порівнюємо себе із братами нашими меншими (тваринами). Перед вами аркуші з позначками «Живі синоніми». Знайдіть відповідність, з якою твариною ми ототожнюємо ті чи інші риси нашого характеру. За кожну правильну відповідь ви отримуєте по 1 балу.
Живі синоніми
Знайди відповідність.
1.    Сміливий, як …
2.    Злий, як…
3.    Витривалий, як …
4.    Хитрий, як …
5.    Упертий, як …
6.    Могутній, як …
7.    Тихий, як …
8.    Холодний, як …
9.    Поважний, надутий, як …
10.                       Боягузливий, як …
А) Лис
Б) Собака
В) Баран
Г) Жаба
Д) Лев
Е) Заєць
Ж) Кінь
З) Індик
И) Миша
К) Орел
Відповіді:

1.    Д
2.    Б
3.    Ж
4.    А
5.    В
6.    К
7.    И
8.    Г
9.    З

10.                        Е
ІХ ТУР «ЕКСПЕРЕМЕНТ»
Дослід №1
До води підфарбованої деякою речовиною, додаємо деякий метал. Спостерігаємо дослід і явища, що його супроводжують, і готуємо відповіді на запитання (повна ґрунтовна відповідь оцінюється 5 балами):
·        Чому метал не тоне, а навіть рухається активно на поверхні води?
·        Що це за метал?
·        Яка речовина змінила свій колір і чому?
·        Які речовини-реагенти та які продукти реакції?
·        Записати рівняння реакції що відбулося.
2Na+H2O=2NaOH+H2
Дослід № 2
У розчин хлоридної кислоти опускають яйце. Оскільки питома вага яйця більша, то воно опускається на дно. Однак на поверхні яйця починається хімічна реакція, у результаті якої яйце крутиться і спливає.
Запитання:
·       Чому яйце спливає?
·       Які процеси відбуваються у стакані?
·       Запишіть рівняння реакцій, що відбуваються.
CaCO3+HCl=CO2+CaCl2+H2O
Підбиття підсумків, нагородження переможців.

Питання до глядачів.
Метали
1.    Назва якого металу співпадає з назвою планети? (Уран)
2.    Який метал людство вперше використало для виготовлення прикрас, культових предметів та предметів домашнього вжитку? (Золото)
3.    Який метал давні єгиптяни цінували більше від золота? (Срібло)
4.    Елемент назва якого походить від слова «фарба»? (Хром)
5.    Який метал і чому давньогрецький філософ Аристотель назвав «живим сріблом»? (Ртуть)
6.    Який метал утворює сіль, що в розчині має інтенсивний фіолетовий колір, і застосовують цей розчин як антисептик у медицині? (Манган)
7.    Лужний метал що забарвлює полум,я у фіолетовий колір. (Калій)
8.    Елемент, йони якого запобігають розвитку бактерій, стерилізують питну воду? (Аргентум)
Загадки
1.    Що видно, коли нічого не видно? (Туман)
2.    У небі хмаринкою літала,
На землю пташиною сіла,
Перетворилась на льодинку
І постояла на сходинках.
А  покотилась, як із гірки,
То заспівала дуже дзвінко. 
(Три агрегатні стани речовини)
3.    Принцип дії як у сита,
А на вигляд зовсім ні.
На столі стоїть і плаче,
Тільки ти ж бо підійди. (Фільтр)
4.    На повітрі он яка,
Зразу погляд приверта.
А у воду як пірне –
Не побачиш ти ніде. (Розчинна речовина)
5.    Я найменший від усіх,
Ти без мене ані кроку.
А як з киснем я зійдусь –
То отримаєш вологу. (Водень)

Цікаві запитання
1.    Кварц, який у давнину використовували для добування вогню. (Кремній)
2.    Ювелірний метал. (Платина)
3.    Прозорий матеріал. (Скло)
4.    Елемент, назва якого в перекладі з грецької означає «загибель». (Фтор)
5.    Температура, нижча від нуля. (Холод)
6.    Сполуки, що утворюють із кислотами солі. (Основи)
7.    Метал – джерело нейтронів у ядерній техніці. (Берилій)
8.    Те саме, що й фізичне явище. (Ефект)
Чи вірите ви що…
1.    Хімічні елементи Самарій і Тулій названі на честь російських міст? (Ні)
2.    На нашій планеті можлива енергетична криза? (Так)
3.    Більш за все цукрової тростини вирощують в Україні? (Ні)
4.    Чотири хімічні елементи названі на честь одного й того ж міста? (Так)
5.    Прісна вода стала товаром світової торгівлі? (Так)
6.    Використання фреонів призводить до утворення кислотних дощів? (Ні)
7.    Хімічні елементи Гафній, Лютецій названі на честь міст? (Так)
8.    Хімічний елемент Індій названо на честь Індії? (Ні)
9.    Нітратну кислоту раніше називали «купоросною олією»? (Ні)
10.                       Амальгама – сплав золота з іншими металами? (Ні)
11.                       Абсолютна тиша благотворно впливає на самопочуття людини? (Ні)
12.                       Чисельність населення нашої планети до 2025 року досягне 8 мільярдів? (Так)

Комментариев нет:

Отправить комментарий