среда, 3 апреля 2019 г.

Позакласний захід . Моє перше знайомство з хімією.



  МОЄ ПЕРШЕ ЗНАЙОМСТВО З ХІМІЄЮ
Цілі: сформувати елементарні поняття про складні неорганічні сполуки: кислоти, солі, оксиди, основи та їх використання в народному господарстві й повсякденному житті людини; розвивати ключові компетентності: уміння вчитися, здоров,язберігаючу, природоохоронну; спонукати до пізнавальної зацікавленості предметом.
Обладнання та реактиви: плакати «Використання оксидів», «Використання кислот», «Використання основ», «Використання солей»; індикатори: лакмус фіолетовий, метилоранж, фенолфталеїн, універсальний; розчини: солі, лугу, кислоти.
Форма проведення: Хімічна казка для учнів 1-8 класів.

                                                    ХІД ЗАХОДУ
УЧИТЕЛЬ:
Доброго дня, ми зібралися для того, щоб познайомитися з незвичайним і цікавим предметом – хімія. Для учнів 1-6 класів – це зовсім новий невідомий предмет, а учні 7-8 класів уже мають певне уявлення про дивовижну науку. Сьогоднішнє знайомство ми проведемо незвичайно – у вигляді казки.

1-й ведучий:
Доброго дня, дорогі друзі!
Ми починаємо першу зустріч із королевою всіх природничих наук і промислового виробництва – ХІМІЄЮ.  Людина живе на Землі в матеріальному світі, який безперервно змінюється. Усе, що існує незалежно від людської свідомості та прямим або непрямим шляхом діє на людські органи чуття, - це матерія. Розрізняють два види матерії – речовину й поле.
Хімія – це наука про речовини. Вона вивчає хімічну формулу руху матерії – хімічні явища або хімічні реакції, що полягають у перетворенні одних речовин на інші. Ознаками хімічних явищ (реакцій) є: виділення або поглинання тепла, світла, зміна забарвлення, виділення газу, утворення осаду, поява чи зникнення запаху.

2-й ведучий:
Хімічна промисловість – це одна з найважливіших галузей важкої індустрії, яка виробляє мінеральні та органічні добрива, хімічні засоби захисту рослин від шкідників, хімічні волокна, пластмаси синтетичні смоли, лаки, фарби, синтетичні миючі засоби, продукти переробки нафти, лікарські, вибухові речовини, не обходяться без неї і в харчовій промисловості. Та не зважаючи на всі ці людські багатства, хімія завдає і шкоди, забруднюючи повітря, воду, грунт шкідливими відходами виробництва. Урятувати від цього може знову ж таки хімія. Тому вона тісно пов,язана з екологією.
Але краще, ніж сама Королева Хімія, ніхто нам не розповість. Тож просимо її.
Королева хімія:
Шановні учні!
Хімію любіть, вивчайте та
Поважайте, як матінку свою.
Ви скажете – вона вам не потрібна.
А хімія оця гірка, смердюча
Водночас же корисна і пахуча.
Без неї нам не їсти, і не спати,
Не вмитись, і не одягтись,
Не їздить, і не покататись
Та навіть не погратись –
Це треба добре пам,ятать,
Бо все, куди не подивись в житті,
Без хімії, як без води,
І не туди, і не сюди.
Ніде вам не пройти
Без формул, без рівнянь,
І без завдань, і без міцних хімічних знань
А зараз діточки мої сюди прийдуть
І вас в чудову казку
«Країну знань складних наук»
Сьогодні поведуть.
Виходять оксиди, кислоти, основи, солі, індикатори.

1-й ведучий
Ходить оксид по городу,
Питається свого роду.

Оксид
Ой, чи живі, чи здорові
Всі родичі оксидові?

2-й ведучий
Обізвалися основи.

Основи
Ми і живі, і здорові,
Всі родичі оксидові.
Хоч із вас ми утворились,
Як водиці ви напились,
Та на цьому не спинились,
Стали дуже знамениті,
І велика в нас рідня
По країні всій пішла
І у села, і в міста.
Вчитель розповідає про використання основ.

1-й ведучий:
Обізвалися кислоти –
Оксидові дяді й тьоті.

Кислоти:
Ми бач теж пішли із вас.
(вказує на оксиди)
Ми такі ж, як і основи:
Як оксид ось цей (показує формулу СО2)
До води додати,
Стане спрагу проганяти.
От вгадайте, хто це я,
Загазована вода.

Карбонатна кислота:
Карбонатна кислота.
І таких, як я, багато.
(показує формули кислот)
Хлоридна, сульфатна, нітратна.
Тільки значення своє
Має кожний з нас значне.
Вчитель розповідає про значення кислот.

Солі:
Щось ви дуже розхвалились.
(вказує на основу і кислоту)
Дуже ви вже загордились,
Ви окремо дуже важні,
І пекучі, і шипучі, і відважні,
А як вас же злити враз,
То і зникнете в той час –
Ми ж виходимо із вас.
А вже значення яке
Маємо ми всі значне –
Ми і в полі, і в городі,
І в печені, і в смажені,
І в дівчатках, і в хлоп,ятках,
І на кожному столі.
Вчитель розповідає про використання солей.

Оксиди:
Всі тут добре виступали,
Гарно рід свій прославляли,
Та і нас не забували.
Тільки ще я розкажу,
В край оксидів поведу.
Вчитель розповідає про використання оксидів.
З,являються індикатори.

Індикатори:
Індикатори ми славні,
Та хоч тут ми і не звані,
А властивості в нас гарні.
Якби ви не маскувались,
Чи кислоти, чи основи
І солям ми скажемо враз –
Не сховатись вам від нас.
Добре знаєм свою справу,
Зараз вас ми відгадаємо.
Требанам тільки краплину –
І відразу колір змінимо:
Сіль забарвлення не змінить,
Кислота - почервоніє,
Луг-основа – посиніє.
Демонстрація досліду.

Метиловий Оранжевий.
В нас є три пробірки з прозорою рідиною. В якій же зних знаходиться сіль, кислота, луг. Для цього нам потрібно змастити склянною трубочкою змоченою у розчині метил оранжевий папірець:
·       Якщо папірець не змінив забарвлення – це сіль,
·       Якщо папірець почервонів – це кислота,
·       Якщо папірець пожовтів – це луг.

Лакмус фіолетовий:
Я ж перевірю дані розчини лакмусовим папірцем. Для цього нам потрібно змастити склянною трубочкою змоченою у розчині лакмусовий папірець:
·       Якщо папірець не змінив забарвлення – це сіль,
·       Якщо папірець почервонів – це кислота,
·       Якщо папірець посинів  – це луг.

Універсальний індикатор:
Я також проведу дослідження трьох прозорих розчинів. Для цього нам потрібно змастити склянною трубочкою змоченою у розчині універсальний папірець:
·       Якщо папірець не змінив забарвлення – це сіль,
·       Якщо папірець почервонів – це кислота,
·       Якщо папірець посинів – це луг.

Фенолфталеїн:
Ну а я – фенолфталеїн,
Хоч не кольоровий,
А дуже чемний джентльмен.
Не займаю я нікого,
Тільки основу полюбляю
Та малиною її пригощаю.
(Демонструє дослід)

Індикатор:
Отже, бачете, як просто
 Не потрапити в біду:
Руки й одяг зберегти
Від пекучої кислоти та їдкого лугу
Допоможу усім, буду вам за друга.

Оксид:
Ви тут слухали, суділи,
Та хоч щось ви зрозуміли?
Ще секрет вам розкажу –
На впізнать допоможу.
Ми, оксиди, дуже просто:
У формулі всього
Два хімічні елементи,
А один з них – О (оксисен).

Основи:
Ми, основи, - це не нове,
Лиш побачиш на папері
Знаки три, але тільки придивись –
У кінці знайдеш – ОН.

Кислоти:
Нас кислот, запам,ятай –
«Н» спочатку, так і знай.
А як впізнаєш, що це ми,
Руки й одяг бережи!

Солі:
Ну, а солі, нас багато.
І, які ми не складні,
Легше так запам,тати:
Все, що тільки не вони.
(вказує на основи, оксиди, кислоти.)
То вже будем ми.

1-й ведучий:
А тепер, щоб ви не сумували,
Щоб почуте всі згадали,
В гру зіграємо
І складні сполуки відгадаємо.

2-й ведучий:
Показує картки із написами кислот, основ, солей, оксидів. Учні із залу відгадують, а 1-й ведучий роздає фішки за правильну відповідь. Ведучі підбивають підсумки гри й нагороджують переможців.

1-й ведучий:
В нагороду вам за гру
Підкажу пораду цю:
Щоб ви влітку не сумували,
А цікаву хімію читали,
Щоб зустрічі з нею не лякались,
А ще й побратались.

Королева хімія:
Як же гарно ви зіграли,
Моїх діток відгадали.
Бачу, добра зміна йде,
Так, ще хімія не вмре.
Дуже дружна в нас сім,я,
Хоч це ще і не вся,
Тут нема молодших наших
(простих речовин)
І найстарших – ділових
(органічних речовин).
Зрозуміли все ж таки,
Що не зможете без нас
Ви обходитись весь час.
Ні людина, ні тварина,
Ні будівля, ні поля –
Скрізь, де оком проведеш,
Нас усюди ти знайдеш.

Усі разом (оксиди, солі, кислоти, основи)
Всі ми живі і здорові,
Всі родичі оксидові.
Треба лиш запам,ятати:
Щоб із нами справу мати –
Грунт  і воду зберігати,
Атмосферу та ліси пильнувати
Й берегти – все це цінності землі!

Учитель:
Ви зрозуміли, що хімія – це цікава й корисна наука. Колись ви не знали букв і не вміли читати, а тепер так легко відкривається перед вам світ книг. Так буде і з хімією: якщо вивчите її грамоту, то і з нею не буде турбот. Давайте подякуємо всім учням, які провели нас країно складних речовин і допомогли ознайомитися з ними і їх пригадати.

                     




Комментариев нет:

Отправить комментарий