вторник, 21 февраля 2017 г.




Хімія 7 клас
Тема.  Валентність хімічних елементів.
Цілі уроку:
·         визначити поняття “валентність” як здатність атомів утворювати хімічні сполуки;
·         формувати вміння роботи з періодичною системою;
·         ознайомити учнів зі значеннями валентностей окремих атомів;
·         показати учням найпростіші способи визначення валентності за періодичною системою;
·         навчити визначати валентність атомів одного елемента за валентністю іншого в бінарних сполуках.
·         закріпити знання  учнів читати хімічні формули речовин, визначати  якісний і кількісний склад простих та складних речовин;
·         повторити матеріал попередніх уроків;
·         розвивати логічне мислення,
·         розвивати вміння та навички:
·         працювати з  періодичною системою хімічних елементів,
·         узагальнювати вивчений матеріал, вибирати головне, робити висновки,
·         виконувати завдання за алгоритмом,
·         складати опорний конспект.  
Очікувані результати навчання
Учень повинен знати:

·   Визначення валентності елементів;
·   Значення валентностей деяких елементів;
·   алгоритм визначення валентності елементів у бінарних сполуках;
  Учень повинен уміти:
·   Визначати валентність елементів за формулами бінарних сполук;
·   Визначати валентність за періодичною системою хімічних елементів


Тип уроку:   комбінований.


Методи і методичні прийоми:
  • словесний (бесіда, розповідь, робота з підручником, періодичною системою хімічних елементів, складання опорного конспекту, виконання тренувальних вправ, складання алгоритму),
  • наочний (демонстрація наочності),
Обладнання: періодична система хімічних елементів
Д.І. Менделєєва, схема опорного  конспекту.
Міжпредметні зв’язки: математика, українська література.
Базові поняття та терміни:  валентність, структурні формули.






   «...Хімічні формули говорять
                                        хімікові цілу історію речовини».
                                                                                     Д.І.Менделєєв.















Конструктор  уроку хімії  «Початкові хімічні поняття. Валентність хімічних елементів»

№ п/п
   Тема уроку
                                            Форми роботи на уроці
учнів
вчителя
12
Валентність хімічних
елементів
  • робота з підручником;
  • самостійна робота;
  • складання опорних схем;
  • робота в групах;
  • термінологічна робота;
  • розв’язання проблемних ситуацій;
  • участь в іграх;
  • виконання вправ за алгоритмами;
  • опрацювання тексту з використанням методу позначок;
  • виконання вправ;
  • підготовка схеми;
  • усна розповідь;
  • створення ситуації успіху або використання авторських віршів;
  • повідомлення теми і мети;
  • запитання до учнів;
  • організація роботи з підручником;
  • організація бесіди;
  • закінчення речень очікувань;
  • організація роботи з текстом
     за методичною системою                                               «Поміч»

.
                                     
ЗМІСТ  УРОКУ
І. Організаційний момент.
І.1. Аналіз самостійної роботи. Робота над помилками.
1.Оголошення результатів  успішності на попередньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання.                                                                                                                             
                                                                              Запитання  вчителя
Що було задано додому?
                                                                             Відповіді учнів
  • Опрацювати матеріал підручника § 8.
  • Виконати завдання 1,9 письмово, 2,4 - усно.
  •  Повторити матеріал попередніх уроків.
                                                                          Запитання  вчителя
Чи всі виконали домашнє завдання?
Які були труднощі під час його виконання?
Перевіримо виконання завдань. (два учні працюють біля дошки, виконують завдання 2, 4).
                                                                              Оцінювання
Учні здійснюють самоперевірку домашніх завдань.
  2. Опитування попереднього матеріалу.
Що ми вивчали на попередньому уроці?
(На попередньому уроці ми вивчали хімічні формули речовини).
Перевіримо рівень засвоєння теоретичного матеріалу попередніх уроків.
Виконання письмового завдання у зошиті із взаємоперевіркою та з наступним усним відтворенням перед усім класом .

Завдання 1
Із запропонованих тверджень виберіть вірні:
1.    Молекулярна формула речовини складається за допомогою індексів та коефіцієнтів.
2.    Хімічний склад речовини може бути кількісним та якісним.
3.    Охарактеризувати кількісний склад речовини можна за допомогою хімічних символів.
4.    Відносна атомна маса хімічного елемента безрозмірна.
5.    Структурна одиниця речовини – це атоми, молекули чи йони.
6.    Заряджені частинки речовини називають йонами.
7.    Числа перед хімічними формулами називають індексами.
8.    Складна речовина містить атоми кількох елементів.
9.    Назва простої речовини завжди пишеться з малої літери.
10.Називаючи хімічні елементи, якими утворена речовина, я описую її якісний склад.                                                                                              
                                                                                     Оцінювання
 
Завдання 2
Усна відповідь учня біля дошки.
Вибрати з даного переліку прості чи складні речовини, охарактеризувати їх кількісний склад  : кисень, вода, кухонна сіль, озон, крейда, залізо.           
                                                                                   Оцінювання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
  • шляхом створення  ситуації успіху                                       
Станьмо всі по одному, а тепер обєднаймося у пари, запросімо до себе третього товариша. Чим відрізняються наші міні-групи? А в хімії , до речі, так як у житті. Сполуки можуть утворюватися двома хімічними елементами, трьома і навіть більше. Давайте навчимося їх  записувати. І ще , побажаймо один одному цікавого уроку  та приємного спілкування!
  • шляхом використання авторських віршів
От зібрались для поради,
На екстрену нараду
Два атоми Гідрогену –  два брати.
Хочуть в гості вони піти
До сусіда їх найкращого,
Розумного, не ледащого.
До Оксигену стежин багато,
Яку ж нам обрати?
Почув це сусід хороший
І каже – ходіть у гості.
Ви не заблукаєте однак,
Бо до мене лиш один шлях:
Одному стежина – зліва.
А другий справа крокує сміло.
Давайте спробуймо відгадати, чому лиш дві стежини до Оксигенової хатини?
                               
Зверніть увагу на записи на дошці першого ряду хімічних речовин.
                 1 ряд                    Н2 ,          НС1,             NН3,                                                                                 
                2 ряд                    Н-Н         Н-Cl             H-H -N        
                                                                                           H   
                                                               Запитання  вчителя
1.    Чи можете ви пояснити ці записи? (Так, зображені хімічні формули речовин).
2.    Як називають хімічні формули першого ряду? (Молекулярні).
3.    Які хімічні формули називають молекулярними? (Формула, яка характеризує кількісний та якісний склад речовини).
4.    Чим відрізняються формули другого ряду?(Вони додатково показують як атоми єднаються між собою).
Отже, сьогодні ми поговоримо про те, як атоми єднаються між собою під час утворення молекул. Чи існує порядок з’єднання атомів в молекулі?
Проблемне запитання.
Чи можна формули другого ряду назвати молекулярними?
На це питання ми повинні знайти відповіді сьогодні на уроці. Крім того, в кінці уроку ми повинні пояснити сутність записів формул другого ряду і знайти помилку у цих записах.

ІV.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1.  Поняття про валентність.                    
                                            Мотиваційний прийом із використанням                         
                                            науково-популярної літератури
Більше трьох сотень років тому вчені встановили, що атоми з'єднуються в молекули за допомогою особливих зв'язків, що мають назву хімічних. Спершу атоми уявляли у вигляді кульок, на поверхні яких є «гачки», за їх допомогою атоми поєднуються один з одним, як ланки одного ланцюга. Тільки на початку XX ст. була встановлена істинна природа хімічного зв'язку.
Розповідь вчителя.
Одна з основних властивостей атома — це здатність утворювати хімічні зв'язки. Атоми різних елементів можуть утворювати певне число зв'язків, притаманне лише їм. Число хімічних зв'язків, що утворюють атоми даного елемента, називають валентністю.
                                                                   Термінологічна робота
У змісті параграфу на сторінці 45 знайти визначення валентності і зробити запис у хімічному словнику.
Валентність – це загальна властивість атомів приєднувати до себе певну кількість атомів іншого хімічного елемента.
 Молекулярні  формули показують лише якісний та кількісний склад речовин, але хіміки використовують ще один вид формул — структурні формули. Ці формули показують не лише хімічний склад, а й дають наочне уявлення про кількість хімічних зв’язків кожного елемента і про порядок зв'язування атомів один з одним.
У структурних формулах кількість хімічних зв’язків, які утворює атом хімічного елемента позначають рисками, саме кількість рисок і визначає його валентність.
Підготовка схеми
Молекулярні формули            Структурні формули
                               відображають
……….                                              …………
Запис у хімічному словнику
Структурна формула – це формула, яка показує порядок розташування та з’єднання атомів в молекулі.
    
Завдання 3                                                  Усні відповіді учнів
За структурними формулами речовин визначте:
  • Яку кількість  хімічних зв'язків утворює атом Гідрогену.
Н-О-Н,       Н-F,  Na-H,     
                                                                                                   
·   Яку кількість хімічних зв'язків утворює атом Оксигену?.
                        
  Самостійне формулювання учнями висновків
Виконавши завдання ви зрозуміли, що кожний атом може приєднувати до себе різну кількість атомів інших елементів.
Важливо!
За одиницю валентності приймають атом Гідрогену, тому що він може приєднати до себе тільки один атом іншого хімічного елемента, тому говорять, що Гідроген має сталу валентність, яка дорівнює одиниці.
Валентність хімічного елемента позначається над символом римською цифрою. Таким чином, для атома Гідрогену та Оксигену можна записати:
                                                                                                                              І              ІІ
              Н             О.
                                           Складання  опорного конспекту
2. Визначення валентності за періодичною системою (робота з періодичною системою).
            Валентність елементів можна визначати за допомогою Періодичної системи елементів. У Періодичній системі елементи розташовані за групами. Номер групи, в якій міститься елемент, показує максимальне число хімічних зв'язків, що може утворити його атом. Тобто максимальна валентність дорівнює номеру групи.  
Завдання 4                              «Читання з передбаченням»
За періодичною системою вкажіть максимальну валентність наступних хімічних елементів: Літію, Карбону, Фосфору, Нітрогену, Хлору, Сульфуру.
Відповідь учня починається так:
«Розглянувши місце розташування хімічних елементів у періодичній системі передбачаю , що вища валентність для них становить…
Увага!
Проте, слід пам’ятати, що кожне правило має свої виключення. Те саме стосується й валентності. Наприклад, за періодичною системою валентність Оксигену VІІ, а в дійсності ІІ, Нітрогену V а в дійсності – ІV.
                     
            Цікаві закономірності (повідомлення вчителя)
Деякі елементи можуть виявляти різні валентності, але не вищі за максимальну. Усі можливі валентності можна з'ясувати за Періодичною системою, для цього необхідно від максимальної валентності відняти числа, кратні двом, наприклад:
—  Карбон міститься в четвертій групі, відповідно, його максимальна валентність дорівнює чотирьом; віднімаючи два, отримуємо ще одну можливу валентність: 2.
—  Хлор міститься в сьомій групі, відповідно, максимальна валентність 7; віднімаючи декілька разів двійку від семи, отримаємо можливі валентності:  7, 5, 3,  1.
Таким чином можна обчислити валентності для більшості хімічних елементів.
            З усього сказаного можна зробити висновок, що атоми хімічних елементів можуть мати сталу валентність  та змінну.                           
  Робота з підручником
Опрацювати текст підручника на сторінці 90 та скласти опорний конспект
(Учні складають опорний конспект)
V.Осмислення об’єктивних зв’язків .
1.    Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук.
               Розповідь вчителя, робота з опорною схемою

Використання методу позначок
Робота з підручником на  ст.93: учні читають текст з використанням позначок:
«V»- я це знаю;
«+»- нова інформація для мене
«-»   суперечить тому,що я знав;
«?»- дивує мене.           
Якщо речовина містить у своєму складі два хімічні елементи, називається бінарною сполукою.
Щоб визначити валентність хімічного елемента у бінарній сполуці скористуємося алгоритмом
                                        Робота з підручником ст.93,
                                              Складання алгоритму.  
Завдання 5
Визначити валентність Фосфору у сполуці, формула якої
Р2 О5, користуючись алгоритмом. 
VІ. Рефлексія.
«Нехай ті, хто знає, розкажуть тим, які не знають.»
  • Виконання  такої кількості завдань, скільки дозволяє час  
Завдання 6
Визначте валентність елементів у сполуках: НВг, Н2S, РН3, СаН2,
                                                                              Оцінювання
Завдання 7
Визначте валентність елементів у сполуках:
І варіант  СаО, КН
ІІ варіант S02, РН3,
ІІІ варіант А1203, BН3
ІV варіант СІ2О7 SіН2,
VІ варіант С02,  SіН4  
                                                                     Оцінювання
Завдання 8
Визначте, в якій сполуці валентність Мангану буде максимальною: МnО, Мn02, Мn203, Мn2О7
                                                                                                    Оцінювання
Завдання 9
Визначте за Періодичною системою всі можливі валентності елементів: К, Ва, S, Вг, C, Р,
                                                                            Оцінювання
Завдання 10
Знаючи молекулярні формули, спробуйте намалювати структурні формули для таких сполук: 1.СаО, КН                
2.ВаО   NaH                   І варіант 1,3,5
3. S02, РН3
4. С02,  SіН4                             ІІ варіант 2,4,6
5. P205
6. СІ2О7                                      
                                                            Оцінювання
Підведення  підсумків уроку.
                  Запитання вчителя                                                   
Бесіда.                                                                     Відповіді учнів
1.    Чи знайшли ми відповіді на запитання, які ставили на початку уроку? (Так).
2.     Чи можна формули другого ряду назвати молекулярними?? (Ні).
3.    Як називають ці формули? (Структурними).
4.    Чим структурні формули відрізняються від молекулярних? (Молекулярні формули показують кількісний та якісний склад речовини, а структурні – порядок з’єднання атомів в молекулі.
5.    Чи вірно записані структурні формули речовин? (Ні, у третій формулі помилка, атом Гідрогену може утворювати тільки один хімічний зв’язок).
6.    Прочитайте епіграф до уроку. Про що може сказати хіміку  формула речовини? (Кількісний та якісний склад речовини, проста речовина чи складна, складається з елементів металів чи неметалів, як атоми єднаються між собою під час утворення молекули).
Закінчити речення очікувань:
                                                                                Відповіді учнів
1.    Я знаю, що структурна формула речовини – це _______________________________ .
2.    Я знаю, що валентність – це ________________________________________________ .
3.    Я знаю, що в періодичній системі номер групи вказує на ________________________ .
4.    Я знаю, що віднявши від вищої валентності число кратне 2 можна отримати _______ .
5.     Я знаю, що бінарними називають сполуки, які ________________________________ .
VІ. Домашнє завдання
  • Опрацювати матеріал підручника § 12.
  • Диференційоване завдання:
  • для охочих:виконати вправи 4, 6, ст. 94,95;
  • за бажанням:скласти невеликий формульний диктант з 6 сполук для взаємоконтролю знань.  
  • Повторити матеріал попередніх уроків.


Комментариев нет:

Отправить комментарий