понедельник, 20 февраля 2017 г.



                   








Урок - гра на тему:»АФРИКА»



                                                                     






 Підготувала вчитель географії  
         Липівської ЗОШ І-ІІІ ст.

Пугач С.В.


















Тема: повторити й узагальнити знання з теми «Африка»; активізувати           пізнавальний інтерес до оволодіння знаннями з географії ; сприяти розвитку мислення, уяви; розвивати допитливість, кмітливість, творчі здібності дітей; виховувати повагу до природи планети.

Обладнання: настінні географічні карти з теми «Африка», глобуси, атласи, таблиці, світлини, книжки .
Тип уроку: повторення, узагальнення знань.
Форма проведення: гра- конкурс.


Хід  уроку:

1.     Організаційний момент.
2.     Проведення гри.
Ведучий :
                  Серце Африки пенья полно и пыланья,
                  И я знаю, что, если мы видим порой
                  Сны, которым найти не умеем названья,
                  Это ветер приносит их , Африка, твой!
Учитель:
 Готуючись до підсумкового уроку з теми «Африка», ми не тільки ознайомились зі сторінками підручника, але й  перечитали багато додаткової літератури, переглянули сторінки Інтернет- видань. Настав час перевірити знання з теми «АФРИКА»!
Ведучий:
 У змаганні беруть участь команди учнів 7 класу «Сахара» і «Вікторія». Оцінювати знання буде журі- учні 10 класу.

Перший тур.»Інтелектуальна розминка»
 За 1 хв.. треба дати максимальну кількість правильних відповідей на запитання, які оцінюються 1 балом.
Запитання команді «Вікторія»
1.     Другий за розмірами материк Землі. (Африка)
2.     Крайня південна точка Африки. (мис Агульяс)





  3.    Найсолоніше море у світі. (Червоне)
        4.    Найбільша з сучасних тварин суходолу. (Африкансокий слон)
  5.   Найбільша затока біля берегів материка (Гвінейська)
  6.   Яка рослина є «візиткою» пустелі Наміб? (Вельвічія)
  7.   Найбільший острів біля берегів Африки? ( о. Мадагаскар)
  8.   У якому морі ловлять рибу жителі 3 частин світу? (               Середземному)
  9. Найбільший півострів Африки?  (Сомалі)
10. Найбільша пустеля Африки . (Сахара)
11. Гори,що розташовані на північному заході материка. (Атлас)
12. Найвища вершина материка. (в.КІЛІМАНДЖАРО)
13. Яка течія вплинула на виникнення пустелі Наміб? (Бенгельська)
14. Найдовша річка материка ? (Ніл)
15. Найглибше озеро Африки. ( Танганьїка)
16. Річка, що перетинає двічі екватор? (Конго)
17. У якій країні  Африки встановлено знак екватора? (Уганді)
18. Представники цього племені є найвищими людьми на нашій планеті? (Тутсі)

Запитання команді «Сахара»
1.Крайня східна точка Африки? (мис Рас-Гафун)
2.Яким перешийком зєднана Африка з Євразією?(Суецьким)
3. Які гори височать на південному сході материка? (Драконові)
4.Яка протока відокремлює Африку від Аравійського півострова? (Баб- ель – Мандебська)
5.Найбільший птах планати. (Африканський страус)
6. Камянисті пустелі Африки? (гамади)
7. господиня пустель Африки. (Пальма)
8.Найнижчі жителі екваторіальних лісів. (пігмеї)
9. Країна, яку годує і напуває р. Ніл. (Єгипет)
10.Пустельне нагіря в центрі Сахари.(Ахаггар)
11. Який водоспад названий в честь королеви Британії?(Вікторія)
12.яка платформа є основою материка? (Африкано-Аравійська)
13.Третя за довжиною річка Африки.(Нігер)
14.Найбільша за площею природна зона Африки, що займає 40% її території. (Саван і рідколісся)







15. чемпіон бігу з поміж тварин.(гепард)
16. Протока, що відокремлює О. Мадагаскар від материка. (мозамбіцька)
17.Як називаються постійні вітри, що найбільше впливають на клімат Африки? (пасати).  Високорозвинена країна Африки. (Південна Африка)
 Ведучий: спасибі командам. Просимо журі оголосити результати туру.
Ведуча: Лірична пауза
                    ДРУГИЙ ТУР. « Заморочки з бочки»
Ведучий: Цю бочку  біля берегів Африки підібрали на корабель і через середземне море, Протоки Дарданели й Босфор,  Чорне море привезли до берегів України. Які ж у ній «заморочки»? кожній команді по три «заморочки». На обдумування надається 30 секунд
                  По черзі команди витягують заморочки
1.     «країна збідніла, побудова великої піраміди забрали попередні багатства. Фараон хотів знати про інші країни, які оточували Та-Кем. Які скарби можна здобути звідти ? І він знав, що життя його країни – могутня ріка Хапі - бере свій початок у болотах. А з гір таємничого Та- Нутера тече друга ріка з прозорою голубою водою, яка вливається в Хапі. Сильні дощі йдуть у країні Пунт, і під час повені річка дає підйом  води на 6м. від яких залежить життя цієї країни. Якщо підйом води на кілька метрів менший, країна Та-Кем зречень на голод»
 Про яку країну, річки, гори йде мова в цьому уривку роману Єфремова «на краю Ойкумени»? ( Країна Єгипет, річка Ніл, Голубий Ніл, ефіопське надгір’я).
2. це дуже гарне й живописне озеро з плаваючими на ньому островами, на  яке спускаються тільки птахи, Дивує нас  не одними розмірами, воно знаходиться на висоті 1134м над рівнем моря. На берегах озера лежать великі гранітні валуни які досягають висоти чьотирьохповерхового будинку й двічі на рік не дають ніякої»     Що це за озеро? Чому великі валуни опівдні не дають ніякої тіні ( О. Вікторія, великі валуни на берегах озера не дають опівдні тіні, бо озеро розташоване біля екватора, де сонце двічі на рік буває в зениті а в інший час  тінь дуже  коротка тому, що положення озера близьке до зенітного).
3. В яких річках періодично не буває води? Чому?? ( це сухі русла річок – Ваді. У них вода буває тільки після дощів.)







4. послухайте арабське прислів’я : « голова любить гаряче сонце, а ноги холодну воду». Поясніть, про що йде мова ( про фінікову пальму.)
5. Це місто на березі моря є другим за кількістю населення містом країни, яка розташована в південній частині другого за величиною континенту. Місто – велика база для спорудження багато численних китобійних флотилій, які перед відправленням запасаються тут водою й продуктами. Над містом підіймаються 2 відомі гори – Столова та левові голови. Про яке місто йде мова? (Кейптаун).
6. Нагір’я , де знаходиться « Країна людей з опаленим сонцем обличчям». (Ефіопське нагір’я . «Ефіопія»
В перекладі – країна людей з обпаленим сонцем обличчям».)
Ведучий: Спасибі командам. Просимо журі оголосити результати другого туру.
Ведуча: музична пауза.
 Учні класу виконують пісню «я желалю в Африку
                            ТРЕТІЙ ТУР. «продовж речення».!
 Ведуча :   Африку потрібно знати,
Щоб в ній командою
В природних зонах не заблукати.
 Здійснимо заочну мандрівку природними зонами Африки. Ваше завдання – закінчити речення .
 Увага ,  завдання Сахара
         « Літаюча тарілка плавно опустилась на гостинну землю африканського континенту. Чудернацький  прибулець вийшов і зацікавлено оглянувся навкруги. Прилади показували п’ять градусів по широті  в при екваторіальній зоні. Навколо будо дуже волого і жарко. Прибулець не знав, що земляни називають цю зону… ( вологі екваторіальні ліси ). Рослинність була дуже буйною. Дерева розташовувались за рангами: 20-40м – найвищі, потім 10-15м , а ще нижче росли чагарники. Тобто дерева росли кількома.. ( ярусами ). Прибулець подивився під ноги. Грунти були.. ( червоно- жовті ) він запросив довідку про  рослинність.  З’ясувалось, що земляни називають цей ліс… ( гілеєю). Тут ростуть дерево-пекар, яке має назву ( хлібне), дерево- « шоколад», яке називають ( какао), рослина яка колись панувала на землі.. ( папороть). А ще тут існують рослини, що обвивають інші .. ( ліани )






 Прибулець  відчув, що його хтось розглядає. Обернувшись, він побачив людиноподібну мавпу, яка стояла між кущів, зріст її досягав 2м, а тіло вкривала чорна шерсть. Це була.. (горила). Раптом навколо зашуміло, по гілках дерев з гвалтом пронеслися .. ( макаки, павіани, шимпанзе). Товста ліана біля прибульця зашевелилася. Це був .. ( пітон )»
   ПРИГОТУВАТИСЯ КОМАНДІ «ВІКТОРІЯ»
 « Прибулець вирішив полетіти далі, повернувся до літаючої тарілки. З гуркотом запрацювали мотори, тарілка засвітилася потужним світлом,   
і плавно піднявшись, полетіла. Рослинність ставала менш буйною, але ярусність ще спостерігалась. Деякі дерева булли голі. Починались безкраї трав’янисті простори – зона.. ( саван і рідколісся ). Бортовий комп’ютер видав прибульцеві довідку про деяких представників тваринного світу цих зон: смугасті тварини.. ( зебри ), цар тварин.. ( лев ), найпрудкіша тварина .. ( гепард) птах « при начальнику».. (секретар), комаха -снодійне … ( муха це-це), комахи - будівники .. ( терміти ), найсміливіша тварина суходолу.. ( слон ), тварина чий ріг полюбляють браконьєри .. ( носоріг ), найвища тварина .. (  жирафа )
 Раптом пролунали  позивні базового корабля.
 Час повертатися… чудова дивна планета стрімко перетворилася на крапку. Ще довго прибулець зачаровано дивився у скло ілюмінатора і думав, який безмежно різноманітний світ!»
 Ведучий
 Журі підводить підсумки третього туру.
Четвертий тур «Наш гість»
Ведучий
Гість нашого фестивалю. Зустрічайте!
 Гість.
Доброго дня, друзі! У 1840 р. мені нарешті випала нагода здійснити те, про,що я мріяв стільки років. Упродовж понад 30 років з невеликими перервами я досліджував Південну та Центральну Америку,перетинаючи материк від Індійського океану до Атлантичного. Мандрував пустелею Калахарі,





дослідив басейн річки Замбезі, її вододіл з річкою Конго, а також частину великих африканських озер. Мандрував переважно пішки. Я залишив місцеві назви географічним об’єктам. Єдиним випадком став водоспад Вікторія, який назвав іменем англійської королеви.
Ведучий. Юні друзі, ви здогадались, хто гість нашого фестивалю?
Давид Лівінгстон. Запрошую для участі в наступному турі.

П’ятий тур. «де це могло б бути?»
Потрібно якомога точніше визначити за даними координатами об’єкти та показати їх на географічній карті.
1.     За координатами 60 пд. ш. і 150 сх. д. визначити об’єкт команді «Сахара».(водоспад Лівінгстона)
2.     за координатами 40 пд. ш. і 370 сх. д. визначити об’єкт команді «Вікторія». (гора Кіліманджаро)
Давид Лівінгстон. А зараз дайте відповіді на мої запитання.
Кожна команда отримує по два запитання.
Який титан тримає на своїх плечах небо над Північною Африкою?(Атлас)
Який півострів Африки має відношення до корів і доярів? (Сомалі – найбільший півострів, в перекладі означає «йди подої корову»)
Який давньогрецький бог «будує» хмарочоси на значній території Африки? (Володар вітрів бог Еол – утворює еолові форми рельєфу – бархани, дюни, піщані горби,які досягають висоти хмарочосів).
Який «рів» на сході Африки неможливо перестрибнути? (Великий Африканський грабен, «грабен» - в перекладі з німецької «рів»)
Спасибі командам. Я задоволений вашими відповідями.
Ведучий. Журі оголошує підсумки п’ятого туру.






Шостий тур «Географічна естафета»
Ведучий. Завдання цього туру – за 1 хвилину показати і назвати якнайбільше об’єктів на географічній карті.
Учні користуються настінними географічними картами.
Ведучий.
Журі оголошує підсумки шостого туру.
Сьомий тур Бліц турнір «Хто такий ? Що таке?»
Увага команда «Сахара»
Наміб- (пустеля0
Чад- (озеро0
Кагера- (річка)
Гондвана- (давній материк)
Окапі- (тварина)
Оазиси-(місця, де є вода)
Баобаб-(рослина)
Туареги- (народ)
Ахаггар-(нагіря)
Юнкер-(дослідник)
Вельвічія- (рослина)
Кенія-(країна)
Серенгеті-(національний парк)
Судан-(країна)
Каїр-( місто)
Серири-(глинясті пустелі)
Альмаді-(крайня західна точка)
Банту-( народ)
 Каракул- (тварина)
Аденська-(протока)
Ведуча
Увага ,команда «Вікторія»
Калахарі- (пустеля)
Оранжева-(річка)
Карасімбі-(вулкан)





Єгипет-(країна)
Пігмеї-(народ)
Марабу-(птах)
Тібесті-(нагір я)
Лімпопо-(річка)
Стенлі-(дослідник)
Цаво-(національний парк)
Масаї-(народ)
Ефіопія _(країна)
Ерги-(піщані пустелі)
Асуан-(місто)
Рас-енгела-(крайня північна точка)
Тана- (озеро)
Сейба-(дерево)
Газель-доркас-(тварина)
Ньяса-(озеро)
Лівійська –(пустеля)
Ведучий:
Журі оголошує підсумки конкурсу.
Учитель:
 Ось і підійшла до завершення гра. Ми пригадали багато цікавого, просимо журі оголосити переможця.Уже завтра інші річки , пустелі, гори вас покличуть у незвідані ще вами простори, відкриють свої таємниці, відкриють свої таємниці й подарують зустріч з новими знаннями.













   
  

Комментариев нет:

Отправить комментарий